Drie verdedigingslinies

Ons immuunsysteem kent drie verdedigingslinies, die samen de taak hebben om ongewenste gasten te elimineren.

De fysieke barrière
De huid is het belangrijkste orgaan binnen de fysieke barrière. Deze vormt letterlijk een grens tussen het lichaam en de omgeving en houdt schadelijke stoffen tegen. Ook de slijmvliezen in de darmen en luchtwegen hebben een beschermende rol. Net als het maagzuur en speeksel of het vocht en enzymen in de ogen. Zij proberen allemaal ziekteverwekkers buiten te sluiten of te doden voordat ze je lichaam infecteren.

De algemene afweer
De algemene afweer richt zich op alle lichaamsvreemde stoffen die in je lichaam voorkomen. Witte bloedcellen spelen hierbij de hoofdrol, die geen onderscheid maken tussen de verschillende soorten indringers. De fysieke barrière en algemene afweer vormen gezamenlijk het aangeboren immuunsysteem. Deze eerste verdedigingslinie is vanaf de geboorte aanwezig.

De specifieke afweer
Wanneer een nieuw en specifiek virus, ondanks de eerste verdedigingslinie, toch je lichaam weet binnen te dringen, komt je specifieke afweer in actie. Dit is de afweer die je gedurende je leven ontwikkelt en die over geheugencellen beschikt, zodat ze een nieuw terugkerend virus snel herkennen en de juiste tegenaanval in kunnen zetten. Bij het Coronavirus is het anders, voor dit nieuwe virus hebben we nog geen antistoffen opgebouwd. Ons lichaam moet dus als het ware eerst een nieuwe wapenuitrusting maken. Meestal is dat wachten geen probleem, tenzij je wat ouder bent.Want vanaf je zestigste gaat je afweersysteem steeds trager werken waardoor een virus minder snel opgeruimd wordt, zich vervolgens door je lichaam verspreidt met alle gevolgen van dien. 

Hoe kun je je weerstand verbeteren?

Om ervoor te zorgen dat je lichaam goed in staat is om indringers tegen te houden, is een goede weerstand belangrijk. Hoe beter je weerstand, hoe beter je beschermd bent tegen virussen en infecties. Maar hoe werk je aan een goede weerstand?

Voeding
Het belangrijkste bij een goede weerstand is gezonde en gevarieerde voeding. Het grootste gedeelte van ons immuunsysteem zit immers in de darmen. Zorg daarom voor voldoende vezels uit groente, fruit en volkorenproducten. Eet ook zo gevarieerd mogelijk, zodat je alle voedingsstoffen binnenkrijgt. 

Bewegen
Door beweging vergroot je het aantal witte bloedcellen, dit zijn cellen die helpen infecties tegen te gaan. Daarnaast komen door beweging endorfines vrij, hormonen waardoor je je positiever voelt en die de kwaliteit van slaap verbeteren. Probeer daarom iedere dag minimaal een half uur te bewegen.

Slaap
Te weinig slaap zorgt voor een verhoogd niveau van de stresshormonen cortisol en adrenaline en deze vormen een aanslag op het immuunsysteem. Tijdens de slaap wordt het immuunsysteem opnieuw ingesteld en ontdoet het lichaam zich van giftige stoffen, waardoor je weerstand zich herstelt. Kortom: slaap is goed voor je weerstand. Slaap minstens 7-8 uur per nacht.

Stress 
Ervaar je veel stress? Dan blijft je cortisolproductie hoog en dat maakt je immuunsysteem kwetsbaar. Want in plaats van je lichaam gezond te houden, gaat alle aandacht naar het omgaan met de stress. Het gevolg is dat je lichaam minder goed wordt beschermd tegen allerlei ziekteverwekkers. 

Drinken
Een heel belangrijk onderdeel van het verhogen van je weerstand is een juiste vochtbalans. Wanneer je niet voldoende drinkt, worden afvalstoffen niet goed afgevoerd en maken zij het moeilijker voor het lichaam om in optimale conditie te blijven. 

Hygiëne
Dankzij Corona sommen de meesten van ons het rijtje maatregelen voor een goede hygiene inmiddels moeiteloos op: was regelmatig je handen, desinfecteer je omgeving, schud geen handen, nies/hoest in je elleboog, gebruik papieren zakdoekjes, raadpleeg de arts bij klachten en houd afstand.

Winterweerstand
Het is niet zo dat je weerstand in de herfst en winter lager is dan in de zomer. Je weerstand heeft het in de maanden met de ‘R’ alleen een stuk zwaarder te verduren. Dit komt doordat we veel vaker binnen blijven, dichter bij elkaar zitten en de ramen gesloten houden. Bacteriën en virussen hebben hierdoor vrij spel waardoor mensen sneller besmet raken.

Help je immuunsysteem een handje door preventief Nisita neuszalf te gebruiken. Met Nisita neuszalf leg je een beschermlaag over je neusslijmvlies en krijgen bacteriën en virussen minder kans om het lichaam binnen te dringen. 

Redactie fuufoo.nl

Geschreven door

Redactie fuufoo.nl
redactie
Hoe vond je deze pagina?
Laat als eerste een review achter!
Beoordeel deze pagina