Positieve effecten van koffie

Water maakt een groot onderdeel uit van koffie. Koffie is daarmee een goede manier om vocht binnen te krijgen. Je hebt 10% minder risico op een beroerte en coronaire hartziekten (aandoening aan de kransslagaders) als je 2 tot 4 koppen koffie drinkt per dag. 5 kopjes koffie per dag zorgt voor 30% minder risico op diabetes type 2. 

Koffie drinken verlaagt ook het risico op Alzheimer. Koffie bevat veel antioxidanten. Deze antioxidanten beschermen de hersenen. Ook het risico op Parkinson wordt minder. Meerdere onderzoeken wezen uit dat mensen die 3 kopjes koffie per dag dronken 50% minder risico hadden om Parkinson te krijgen. 

Migraine koffie

In koffie zit cafeïne. Het is algemeen bekend dat teveel cafeïne hoofdpijn kan veroorzaken. Soms kun je dus van koffie hoofdpijn of migraine krijgen.1 á 2 kopjes koffie per dag werkt echter opwekkend en geeft je een minder vermoeid gevoel. Je wordt dus niet moe van koffie. De motivatie, alertheid en het geheugen worden wat beter. Dit effect wordt niet versterkt als je meer koffie drinkt. Dit zorgt eerder voor hartkloppingen, beven, hoofdpijn, prikkelbaarheid en duizeligheid. Over koffie en griep is weinig bekend. Er is nauwelijks onderzoek gedaan naar koffie en de eventuele gevolgen met betrekking tot griep. Veel koffie drinken maakt je niet vatbaarder voor de griep

Hoge bloeddruk verlagen koffie

Waar is koffie goed voor? Er worden verbanden gelegd tussen koffie en hoge bloeddruk. Men zegt dat koffie de hoge bloeddruk kan verlagen. Maar, het werkt juist andersom. Als je jarenlang meer dan 4 koppen koffie drinkt per dag, dan kan dit een lichte verhoging van de bloeddruk veroorzaken. Teveel koffie drinken kan zelfs hartritmestoornissen veroorzaken. Als je last hebt van hartklachten of een hoge bloeddruk, dan kun je beter voorzichtig omgaan met koffie. 

Is cafeïnevrije koffie gezond?

Voor mensen die slecht slapen en nerveus worden omdat ze teveel koffie drinken, is cafeïnevrije koffie een prima alternatief. Cafeïnevrije koffie bevat echter nog wel een klein beetje cafeïne. 

Wat is cafestol?

Koffie bevat naast cafeïne ook cafestol. Dit is van nature aanwezig in koffiebonen. Cafestol is een diterpeen molecuul met invloed op het cholesterol in het bloed. Oploskoffie bevat vaak geen cafestol. Is oploskoffie gezond? Oploskoffie heeft veel minder invloed op het cholesterol in het bloed. Dat maakt oploskoffie gezonder dan gewone koffie. 

Er zit minder cafestol in koffie die beter gefilterd is. Welke koffie is gezond? Dat is dus de koffie die de kleinste hoeveelheid cafestol bevat. Over het algemeen is dit koffie gezet met een papieren filter, een percolator, koffie uit koffiepads en oploskoffie. De meeste cafestol zit in espresso, koffie uit cups en koffie gemaakt met een mokkapot. Ook kookkoffie en koffie van een cafetière zit het meeste cafestol. 

Is thee gezonder dan koffie? Het antwoord op deze vraag is ja. Thee heeft een aantal voordelen ten opzichte van koffie. Thee is beter voor je stress- en energieniveau dan koffie. Ook is thee beter voor je focus dan koffie. Door thee te drinken heb je meer en langer energie, zonder dat je last krijgt van een cafeïne crash, omdat koffie vaak drie keer zoveel cafeïne bevat als thee. Dit is wel afhankelijk van het soort thee. Kruidenthee bevat bijvoorbeeld geen cafeïne, wat het gezonder maakt dan koffie. 

Dus, is koffie goed voor je?

Dit is de vraag waar dit artikel om draaide. De Schijf van Vijf bevat verschillende soorten koffie. Dit suggereert dat koffie gezond is. Tot op zekere hoogte heeft koffie ook positieve gezondheidsvoordelen. Maar, net zoals dit met veel dingen zo is: drink met mate. Teveel koffie heeft juist een negatieve invloed op je gezondheid. Je kunt onder andere last krijgen van hoofdpijn, migraine en duizeligheid. Wees je dus wel bewust van de hoeveelheid koffie die je per dag drinkt. Dan kun je blijven genieten van dat heerlijke kopje koffie om de dag mee op te starten.

 

Redactie fuufoo.nl

Geschreven door

Redactie fuufoo.nl
redactie
Hoe vond je deze pagina?
Laat als eerste een review achter!
Beoordeel deze pagina